Nauka języka angielskiego osób dorosłych różni się znacznie od tego, jak przeprowadza się zajęcia z dziećmi czy też nastolatkami. Dzieci można uczyć przez zabawę, osoby dorosłe muszą korzystać z innych metod. Trzeba wiedzieć, że źle poprowadzone lekcje mogą doprowadzić do sytuacji, w której dorosły uczeń zrazi się do zajęć i nie będzie chciał kontynuować nauki. Jakie są wyzwania i szanse w nauce języka angielskiego osób dorosłych? Oto najważniejsze z nich.

Dorosły uczeń to nie dziecko

Uczniowie dorośli i dzieci to dwie zupełnie inne grupy, które wymagają indywidualnego podejścia. Nawet jeśli w obu przypadkach zaczynamy od zera, to zupełnie inaczej prowadzi się lekcje z osobami pełnoletnimi niż z dziećmi. Przed lektorem języka stoją wyzwania i szanse, które mogą przynieść wiele satysfakcji, ale także mogą doprowadzić do porażek. Dlatego bardzo dobrze jest wiedzieć, co może być przeszkodą w nauce języka angielskiego dla dorosłych oraz jakie są szanse, na przeprowadzenie skutecznych lekcji angielskiego w tej grupie kursantów (sprawdź też wygodne opcje nauki angielskiego online na stronie Tutlo).

Nauka języka angielskiego dla dorosłych – wyzwania 

Wśród najważniejszych wyzwań, jakie stoją przed nauczycielami języka angielskiego dla dorosłych znajdują się:

  • Przełamanie u kursantów strachu przed mówieniem w obcym języku – mówienie to chyba najczęstszy problem osób, które nigdy nie uczyły się angielskiego lub znają go na niskim poziomie i nie wiedzą, jak przełamać wewnętrzną blokadę przed konwersacjami. Najlepszym sposobem, by ją pokonać są rozmowy z native speakerami. Dzięki titlo.com takie zajęcia możesz odbyć nie wychodząc z domu. 
  • Brak systematyczności u kursantów – niestety wiele osób dorosłych jest aktywnych zawodowo, często mają własne firmy lub nienormowany czas pracy, co sprawia, że nie mają one czasu na regularne lekcje.
  • Konieczność wyboru odpowiedniej metody nauczania – wraz z wiekiem obniża się nasza zdolność zapamiętywania. Według „British Medical Journal” pamięć zarówno kobiet, jak i mężczyzn w przedziale wiekowym 45 – 49 lat spada o 3,6%, a po pięćdziesiątce wskaźnik ten rośnie. Dlatego przed nauczycielem stoi zadanie odpowiedniego prowadzenia zajęć, tak by ilość przyswajanego materiału była dostosowana do możliwości uczących się.

Nauka języka angielskiego dla dorosłych – szanse

Nauczanie osób dorosłych to dla lektora nie tylko wyzwania, ale także szanse, z których skorzystanie, że lekcje te przynoszą satysfakcję i nauczycielom, i słuchaczom. Zaliczamy do nich:

  • Swobodę wyboru materiałów i sposobu nauczania – w przypadku dorosłych słuchaczy nie ma ograniczeń, w jaki sposób przeprowadzimy lekcje. Możemy korzystać z dowolnych materiałów dopasowanych do wieku i oczekiwań kursantów. Ważne są przecież wyniki oraz przekraczanie kolejnych kamieni milowych.
  • Łatwe i jasne postawienie celów oraz oczekiwań – dorośli uczniowie wiedzą, czego oczekują do lekcji. Może być to nauka języka biznesowego, poprawa umiejętności konwersacji oraz doszlifowanie gramatyki i języka pisanego. W ten sposób wiemy, na co ukierunkowane muszą być nasze działania.
  • Łatwiejsze budowanie zaangażowania – dorosły uczeń bardziej potrafi zaangażować się w lekcje, szczególnie, gdy  a co za tym idzie więcej wyniesie z zajęć. Rozmowa z dorosłym może być dla lektora bardzo rozwijająca, bo toczy się równym partnerem. To z kolei pozwala na wprowadzenie do konwersacji zaawansowanego słownictwa, np. z dziedziny nauki czy polityki.

Jak zacząć naukę angielskiego dla dorosłych?

Przede wszystkim warto ustalić swoje oczekiwania, oraz cele, a następnie zrealizować je, wybierając odpowiednią metodę przekazania wiedzy.